Wielu z nas słyszało o tym, jak uszkodzona turbosprężarka może prowadzić do zniszczenia filtra DPF. Ale czy wiesz, że to także DPF może być odpowiedzialny za większą liczbę awarii turbosprężarek, niż można by się tego spodziewać? Dziś przyjrzymy się temu, jaki wpływ na turbosprężarkę może mieć zablokowany filtr DPF.
Ewolucja filtrów DPF
Filtry DPF (Diesel Particulate Filter) zostały wprowadzone w styczniu 2005 roku, wraz z normą emisji spalin Euro 4. Ich celem było ograniczenie emisji cząstek stałych (PM) do atmosfery, co stało się konieczne, aby spełnić coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Filtry DPF są w stanie usunąć około 85% pyłów z gazów spalinowych, co przyczyniło się do poprawy jakości powietrza.
Jak działa DPF i problemy z nim związane
DFP działa przez gromadzenie cząstek stałych, takich jak sadza, z gazów wydechowych. W celu zapobieżenia zatykaniu filtra, stosuje się dwie metody regeneracji. Regeneracja pasywna odbywa się automatycznie na trasach, gdzie temperatura spalin jest wysoka, na przykład na autostradach. Natomiast regeneracja aktywna polega na dodaniu paliwa, co zwiększa temperaturę spalin i wypala zgromadzoną sadzę.
Problem z zablokowanym DPF
Zablokowany filtr DPF nie działa prawidłowo i może prowadzić do poważnych konsekwencji dla turbosprężarki. Gazy spalinowe nie przechodzą przez filtr z odpowiednią prędkością, co zwiększa ciśnienie wsteczne i temperaturę spalin wewnątrz obudowy turbiny.

Wpływ na Turbosprężarkę
Wysoka temperatura spalin i ciśnienie wsteczne mogą wpłynąć na turbosprężarkę na wiele sposobów, włączając w to:
- Problemy z Wydajnością: Zablokowany DPF może wpłynąć na wydajność turbosprężarki, co odbije się na mocy i przyspieszeniu pojazdu.
- Wycieki Oleju: Wysoka temperatura i ciśnienie mogą powodować wycieki oleju z turbosprężarki, co jest sygnałem problemów.
- Koksowanie Oleju: Nadmierna temperatura wewnątrz turbosprężarki może spowodować koksowanie oleju, co z kolei prowadzi do problemów z jej działaniem.
- Wycieki Gazów Spalinowych: Zablokowany DPF może spowodować wycieki gazów spalinowych, co jest niebezpieczne zarówno dla środowiska, jak i zdrowia kierowcy.

Rozpoznawanie problemów turbosprężarki
Rozpoznanie turbosprężarki uszkodzonej wskutek problemu z DPF może być trudne. Oto kilka sygnałów, na które warto zwrócić uwagę:
- Odbarwione Części w Rdzeniu Turbosprężarki (CHRA): Nadmierna temperatura w CHRA może spowodować jej odbarwienie.
- Nagar na Pierścieniach Uszczelniających: Zwiększona temperatura gazów wydechowych może skutkować nagarem na pierścieniach uszczelniających.
- Wycieki Oleju: Olej może wyciekać do obudowy sprężarki z powodu ciśnienia wstecznego.
- Problemy z Mechanizmami Zmiennej Geometrii: Nagłe i nadmierne zużycie mechanizmów zmiennej geometrii może być wynikiem problemu z DPF.
Jak zapobiegać awariom turbosprężarki i dpf:

Aby zapobiec awariom turbosprężarki spowodowanym problemem z DPF, należy:
- Regularnie sprawdzać filtr DPF: Ważne jest, aby monitorować stan filtra DPF i unikać jego zablokowania.
- Konsultować się ze specjalistą: W przypadku podejrzeń o problemy z DPF, warto skonsultować się ze specjalistą w tej dziedzinie.
- Wymieniać filtr DPF: Jeśli filtr DPF ulegnie zablokowaniu, warto go wymienić na nowy o wysokiej jakości.
- Wymieniać zespół środkowy turbosprężarki: W przypadku problemów z DPF, zaleca się również wymianę zespołu środkowego turbosprężarki.
Podsumowując, choć zablokowany filtr DPF może potrzebować czasu na swoje zatykanie, awaria turbosprężarki może nastąpić bardzo szybko, jeśli problem z DPF nie zostanie rozwiązany. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie stanu DPF i podjęcie odpowiednich działań zapobiegawczych, aby uniknąć kosztownych napraw turbosprężarek.
Czytaj więcej o awariach turbosprężarek